-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16288 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:46

شنيده ايم كه اگر انسان چهل جمعه غسل جمعه كند كفن او پوسيده نمي شود اگر اين عمل را در مورد كودكي كه به سن تكليف نرسيده (سه ساله ) انجام دهيم آيا اين مورد صدق مي كند يا خير ؟ لطفاً توضيح دهيد ؟
1- كليه اعمال مستحبي و دستوراتي كه جنبه اخلاقي دارد د ركتب معتبر از علماي اسلام ذكر شده اگر شخصي اينها را به قصد ثواب و با نيت اينكه از طرف پيغمبر و امام (ع) رسيده انجام دهد ثواب و بركات ذكر شده را دارد (انشاالله )
( هرگاه روايتي ديديد كه به عمل خيري شما را توصيه مي كند مي توانيد به اميد ثواب آن عمل با انجام دهيد )
2- بر فرض صحت حديث علاوه بر ثواب يقيناً اثرات تكويني حديث را هم همراه دارد
3- برا ي تحقيق يك موضوع گاهي اوقات چند شرط لازم است ممكن يكي از شرائط صحت جسد در قيد غسل جمعه باشد يعني غسل اقتضاء درزمينه را دارد كه جسم سالم بماند . البته به اين عمل علماءبنا به حديث رسيده ارشاد كرده اند به اميد ثواب كه دستور خدا است انجام بدهيم هر اثر واقعي را كه خداوند لحاظ كرده علاوه بر ثواب محقق مي شود ( انشاء الله )
عده الدامي ص 90 به نقل از كتاب پاسخ و پرسش آقاي همداني
ضمن معرفي اين بخش به دوستان خود، مشتاقانه منتظر مكاتبات بعدي شما هستيم .
با تشكر فراوان
اداره پاسخگويي به سؤالات ديني و اطلاع رساني واحد سؤالات غير حضوري
تذكرات :
1- درصورت عدم ذكر نام مرجع تقليد ، پاسخها بر اساس فتوي مقام معظم رهبري ارائه مي گردد
2- ذكر آدرس پستي جهت ارسال پاسخ الزامي مي باشد
3- ازانتقادات و پيشهادات شما جهت خدمات رساني بيشتر به گرمي استقبال مي گردد .
مراكز دريافت سؤالات :
1- دفاتر راهنماي زائر در ورودي هاي حرم مطهر
2- دفاتر پاسخگويي به مسائل شرعي در صحنهاي انقلاب ، آرادي و گوهرشاد
آدرس مكاتبه اي :
حرم مطهر ، بست شيخ بهائي ، ورودي دارالاجابه ، مركز پاسخگويي به سؤالات ديني و اطلاع رساني ( واحد سؤالات غير حضوري )
باسمه تعالي

قال الله تعالي : (( فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون )) ( سوره مباركه انبياءآيه 7)
مسائلي را كه انسان غالباَ به آن احتياج دارد ، واجب است ياد بگيرد . ( رساله هاي عمليه مراجع )
امام رضا (ع) : هرگز نماز اول وقت را تأخير ميانداز و همواره نماز را اول وقت بجاي آوريد .
------------------------------------------------------------------------------------
نام نام خانوادگي : شهرستان : ميزان تحصيلات: نام مرجع تقليد:

سؤال : كـــد :12/2
چه كنيم تا الان و در آينده آدم موفقي شويم ؟

جواب :
با اهداء سلام و آرزوي توفيق روز افزون الهي و تشكر از حسن اعتماد شما به اين بخش ، پاسخ سؤال مطرح شده به حضورتان تقديم مي گردد :

با عرض سلام و تشكر از اينكه سؤال خوبتان را با ما مطرح نموديد پاسخ را با يك حديث آغاز مي كنيم . امام صادق ( ع ) د رتفسير آيه « ولا تنس نصيبك من الدنيا » از پدران خود روايت كرده است كه سلامت ، نيرومندي فراغت جواني نشاط و بي نيازي خود را فراموش منما » در دنيا از آنها بهره برداري كن و متوجه باش كه از آن سرمايه هاي عظيم به نفع معنويات و آخرت خود استفاده نمايي .
دوست عزيزم ! در اين حديث فرصت گرانبها جواني مورد توجه مخصوص قرار گرفته است .
جوانا بدان قدر روز جواني مده نقد عمر از كفت رايگاني
فرصت يعني نوبت آماده شدن شرايط لازم براي نيل به هدف و استفاده از فرصت ، يعني سعي و كوشش در راه بهره برداري صحيح از آن نوبت و آن شرايط مساعد . در اين جهان هيچ موجودي بي حساب نيت و هيچ نتيجه و حاصل بدون سعي و كوشش درراه استفاده از شرايط موجود بدست نمي آيد .
«و ان ليس للانسان ا لا ما سعي» نصيب آدميان چيزي جز محصول سعي و عمل آنان نخواهد بود . امام صادق ( ع ) مي فرمايند : بار مسئوليت خويشتن را خودت بايد بر دوش بگيري و اگر از انجام وظيفه شانه خالي كني ديگري بار مسئوليت تورا حمل نخواهد كرد . كشاورز بايد از فرصت مساعد آب و هوا و زمين استفاده كند و با سعي و كوشش در شخم زدن و بذر ريختن و مراقبت كردن وظايف خود را به درستي انجام دهد تا محصولي بدست آورد ، محصل بايد از فرصت مناسب و شرايط مساعد كتاب و مدرسه و معلم و محيط امن و سلامت خود استفاده كند و با جديت در تحصيل علم و تمرين و مطالعه بكشد تا به مدارج علمي نايل گردد، بيمار بايد از فرصت وجود طبيب و دوا و پرستار و بيمارستان استفاده كند و با سعي و مراقبت در استراحت و پرهيز و استفاده از داروهاي مفيد خويشتن را درمان كند گمراهان و بد كاران بايد از وجود تعاليم الهي و رهبران روحاني و عقل و درايت خويش استفاده كنند و با مجاهده در راه فضيلت و سعي و كوشش در انجام وظايف ايماني و اخلاقي خود درصف پاكان و نيكان در آورند و بدينوسيله موجبات خوشبختي و سعادت ابدي خويش را فراهم نمايند .
رسول اكرم ( ص ) مي فرمايند : آنكس كه به رويش در ي از خير گشوده شد غنيمت بشمارد و از فرصت استفاده كند زيرا نميداند چه وقت آن در به رويش بسته مي شود .در جواني امكانها و امتيازات بسياري براي زندگي يافت مي شود در حاليكه در سنين كهولت خيلي از اين امكانها از دست مي روند چه بسا اشخاصيكه پيوسته افسوس مي خورند از اينكه نمي توانند فرصتهاي درخشاني را كه به غفلت از دست داده اند دوباره در زندگي بازيابند و همين حسرتها بود كه سبب شد« دسيرائلي بگويد : جواني يك اشتباه است ، كهولت پيكار است و پيري يك حسرت است .» (4)
البته فرصت جواني نيز مانند ساير فرصتها موانع ومشكلاتي برسر راه دارد كه با محاسبه هاي رواني ومراقبت هاي علمي برطرف شدني وقابل حل است.
اضطراب ونگراني از آينده ، تأثير وافسوس برگذشته از جمله موانعي هستند كه اگردر روح كسي نفوذ نمايند عزم وتصميمش را درهم مي شكنند واو را خودباخته ومرعوب مي سازند،نگراني از آينده وافسوس برگذشته سد راه سعادت آدمي است ، اين دو مانع رواني نميگذارند مردم ازفرصت موجود واز نيرويي كه اكنون در اختيار دارند به درستي استفاده كنند وموجبات پيروزي وموفقيت خود را فراهم آورند. (5)
امام صادق (ع) دراين زمينه مي فرمايند: مجموع عمر آدمي دردنيا ساعتي بيش نيست ، آنچه از اين ساعت گذشته است معدوم شده ولذت و المي ازآن احساس نمي كنيدو آنچه از آينده هنوز نيامده است نمي دانيد چيست . سرمايه موجود وپرارزش عمر تنها همان لحظات نقدي است كه اينك در اختيار شماست ودر آن بسر مي بريد . مالك نفس خود باشيد ودرحال حاضر براي اصلاح و رستگاري خود بكوشيد ،در مشكلات وظيفه شناسي واطاعت از اوامر الهي پايداري واز آلودگي به گناه ونافرماني خداوند ، خودداري كنيد. (6)
وحضرت علي عليه السلام مي فرمايند: غم واندوه سال نيامده را برامروز خود تحميل منما كه هر روزي هر آنچه در آن هست براي تو كافي است . (7)
«ديل كارنگي مي گويد: در تمام مراحل حيات در آهنيني به روي گذشته ، آن ديروزي كه ديگر وجود ندارد ، محكم ببنديد وهمين طور يك پرده فولادين جلو آينده ، فردايي كه هنوز نيامده است بكشيد ، آنوقت بااطمينان خاطر امروز را بگذرانيد.
گذشته را به حال خود واگذرايد تا در مرگ ونيستي مدفون گردد. آن ديروزي راكه براي اشخاص احمق ، راهنمايي به طرف فنا ومرگ است بدور افكنيد ،چون بار مشكلات آينده بر محنتهاي گذشته افزون گردد وباضافه مسائل حال حاضر بردوش كسي قرار گيرد باخود شكست ، محروميت ورنج را به همراه آورد . و در نتيجه قويترين افراد را نيز از پا در مي آورد.
آينده را همان نيرويي كه گذشته رااز خود به دور افكنديد از خويشتن جدا كنيد، آينده همين امروز است وفردايي وجود ندارد وروز رستگاري ونجات جز امروز نيست.» (8)

منابع ومآخذ
1- كتاب جعفريات ، ص176.
2- قرآن كريم ، آيه 39 ، سوره مباركه نجم.
3- مستدرك 2، ص89.
4- ما وفرزندان ما ، ص78.
5- جوان از نظر عقل واحساسات ،آقاي فلسفي ، ص61-79 ( باحذف)
6- كافي2 ، ص454.
7- نهج البلاغه فيض ، ص1265.
8- آيين زندگي ، ص8.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.